Bullfest när Carolibron nyinvigdes!!



 
Enligt en "pressrelease" som Malmö Stad släppte 2009-10-21 kl 8.00 bjöds det in till bullfest när den nyrenoverade Carolibron skulle återinvigas efter över ett års avstängning. 23 oktober mellan kl 13-15 - bullar och kaffe samt representanter från entreprenören och Malmö stads broingenjörer att fanns på plats för att svara på frågor. Vad synd att man missade denna fest!
 Carolibron stängs 
Före ombyggnaden - en blå bro!!

Orsaken till renoveringen var att balkarna inte var anpassade till den ökade och tyngre trafikbelastningen. Även om man gjort en reparation under 1990 så var det dags att stänga bron 2008 och påbörja ett omfattande renoveringsarbete. Jag klipper in litet hårdfakta från pressreleasen:

Fakta om Carolibron
Carolibron byggdes år 1934 och är den är 45 meter lång.
Bron förbinder Stora Kvarngatan/Södra Promenaden med Exercisgatan. Här kan man ta sig fram både med cykel, bil och som gångtrafikant. Har du kommit i kanalen med båtturen "Rundan" är det vid denna bro man har fått ducka, om vattenståndet varit högt.
Nu har höjden justerats från 1,7 m till 2,25 m för att göra det enklare för "Rundan" och andra båtar, att passera. Ombyggnaden har kostat 16 miljoner kronor.

Ordningen är återställd - Malmögrön bro

Det verkar som broombyggnaden var kontroversiell - det bildades till och med en Facebook "STOPPA CAROLIBRON" för att förhindra arbetet. En aktion genomfördes för att förhindra mudderverket - läs ned vilken dramatik!!

Onsdagen den 17 apr hindrades muddrings-verket Castor i tre timmar från att utföra sitt arbete med att bereda vägen för äckelbron över Kanalen. Aktionen utfördes av fyra fältbiologer, en från Miljöförbundet Jordens Vänner och två danskar.

Vi anlände till Castor efter en timmes kall båtfärd för att snabbt hoppa från reling till reling med våra rör i handen och karbinhakarna stadigt fastsatta med tejp och läderremmar eller kedjor vid händerna


Roddövning

Mellan Slussbron och Schougens bro ligger detta något speciella hus - Östertull. Taket böljar fram - syns tyvärr bara den främre vågen på bilden nedan - och det gör även skärmtaket över trottoaren längs såväl Östra Promenaden och Östra Tullgatan. Huset innehåller kontor och bostäder och i bottenvåningen finns olika butiker och verksamheter. 



På hörnan med utsikt ut mot kanalen ligger en träningslokal - 24 seven. Som namnet anger har de öppet 24 timmar om dygnet, veckans alla dagar. En del människor tycker det är kul att träna genom att springa, lyfta skrot, cykla ... oändligt många varianter på märkliga maskiner. Jag hör inte till denna skara av flitiga människor - en hög tröskel att ta sig över. Nu har jag i alla fall tagit tag i denna fråga och slagit "två flugor på smällen". Helst skulle jag nog vilja prova på rodd, men i stället för att utmana väder och vind så kan man ju ro inomhus!! I lokalen finns två roddmaskiner och de har utsikt ut mot kanalen. Träningskortet är löst och jag har testat litet försiktigt två gånger. Blundar man medan man tar i med såväl armar som ben (benen är viktiga att använda vid rodd) så kan man även inbilla sig att man hör plasket från årorna - eller är det svetten från killen på löpbandet bredvid???


Cykelbro - eller kanske mer en flotte

Det verkar som det i alla tider varit ett stort behov av att lösa cykelparkeringen vid Centralstationen. Det är ju en viktig sak att uppmuntra kombinationen cykel- och tågresa. En cykelparkering tar ju även betydligt mycket mindre plats än en bilparkeringsplats. Nu är det så att även bussar tar plats - mycket plats - och de har en betydande roll i den kollektiva trafiklösningen runt Centralen. Någon i Malmö kom på idén att man skulle kunna placera/parkera cyklarna nära stationen på flottar på kanalens vatten. Brilliant idé - sagt och gjort. Vet inte riktigt när pontonen kom på plats strax intill Petribron men
år 2007 gjordes ett förslag till ny detaljplan. Där anges att "den befintliga pontonen" skulle kunna flyttas under byggnationen av nytt cykelgarage och en ny bro vid Centralplan. Ett helhetsgrepp över busstrafiken på Centralplan, den nya Citytunneln, cykelparkering, bilparkeringar, lokaltåg, fjärrtåg... många pusselbitar som skulle komma på rätt plats.

 
Antalet cyklar har minskat sen Citytunneln invigdes - numera är de
vid Triangeln och där uppgångarna är, inte här.


Är det ett underjordiskt cykelgarage bakom stenmuren och glasgluggarna -
eller vad gömmer sig där? Hur kommer man dit?


Hur gick det här till??

Redan på långt håll kan man se att det är något annorlunda med Schougens bro!! De designade parlamporna på båda sidor om bron påminner om kollegorna på Slussbron. På övre delen av pelarna finns en klinkerutsmyckning som påminner om de på Slussbron - bara något äldre. Titta på dessa bilder! Och REAGERA!! VISST ÄR DET FÖRBLUFFANDE!!








Vad säger du nu? Visst ställer man sig direkt frågan - Hur gick detta till? Vad hände här?

Hänger du med? Malmö har valt en speciell grön nyans som kallas Malmögrön. Till skillnad från den gröna nyans som Lund valt - den Lundagröna. Det mesta i Malmö är Malmögrönt: smidesräcken, papperskorgar, blomsterurnor, lyktstolpar, offentliga toaletter, annonspelare, busskurer... listan är lång. Och det är ju just det som är så konstigt och utmärkande - Schougens bro är röd!! Vad jag noterat - än så länge - så är det Malmö kanals enda röda bro.

Kan det ha något med den person som Schougens bro uppkallats efter? Var det Malmös "röde baron", "röda nejlika" eller en socialdemokrat? Jag kollar Wikipedia - denna trogna källa som till och med google så ofta åkallar. Men, ack nej, inget napp där. Schougens bros förskola får man besked om att det finns och en bostadsrättsförening som heter Brf Schougen vid Östra Förstadsgatan om man googlar. Inte så upplyftande. Jakten efter information gå vidare  - håll ögonen öppna.

Slussen - men inte i Stockholm

Slussen i Stockholm är känt för de flesta. En numera intensiv trafikplats i södra delen av Gamla stan mot Söder. Skarven mellan Mälaren och Saltsjön (?) - i varje fall kan man chansa på det eftersom de två vägarna som löper över Slussen heter just Mälarrampen och Saltsjörampen. Kära Wikipedia intygar att denna teori stämmer med verkligheten.



Den här bilden är ett flygfoto av Gustaf Cronquist 1936

Om vi nu återgår till Malmö och Slussen där, så är ursprunget till namnet den sluss som fanns vid anslutningen till hamnkanalen. När järnvägen byggdes på 1850-talet grävdes en kanal från Sege å parallellt med spåren. Känns konstigt att Sege å gått så nära Malmö. Den stackars ån har verkligen hanterats än hit än dit under årens gång. Nu är den åter på tapeten eftersom den "avvattnar" marken från sju olika skånska kommuner. Drömmen och målet är att "Rent vatten ska rinna ut i Öresund" enligt en artikel i Sydsvenskan 2012-04-19. Vet du vilka sju kommuner som Sege å passerar? Vill du fuska tittar du längst ned på blogginlägget - eller så tävlar du med dig själv eller någon kompis.

Tillbaka till Slussen i Malmö - väldigt många sidospår i detta inlägg. Ovan nämnda kanal fylldes igen runt 1910 och då hade själva slussen inte någon funktion längre, men namnet stannade kvar.

Bron är inte så märkvärdig; gröna räcken, gröna snygga stolpbelysningar och någon uppfräschande pyntbeklädnad med grön klinker på pelarna. Enligt skylten så är dagens bro från 1964 - från den tid då en hel del av Malmö-broarna renoverades/förnyades - men som sagt en del verkar ha fräschats till efter det.

 


Kanalen gör en 90 graders-böj precis vid Slussbron och just är ligger Malmös roddklubb. Klubbhuset är en klassisk funkisbyggnad i gult tegel med runda fönster för den marina känslan. Takterrassen förstärker det marina formspråket - som en kommandobrygga strävar byggnaden mot kanalen.

   

 
Klubben har huserat här sen 1943 men bildades redan 1883



Klubbens historiska lagrar syns genom de runda fönstren - något blekta och dammiga









Facit: Ån börjar i Svedala och Trelleborgs kommun. Sedan letar sig vattnet genom Staffanstorp, Lund, Vellinge för att till slut rinna ut i Öresund från Burlöv och Malmö stad


Bromantik - vad är det? Kär i broar?


 

Fick tips av en god och nära vän att det finns ett nytt ord som heter Bromantik. Eftersom denna vän vet att jag bloggar om broar så skickades länk och tips till mig.

Fantasin sätter ju förstås igång på direkten. Spontant tänker man på broar och romantik. Då spinner assosciationerna vidare till en av de mest romtantiska och sorgliga filmerna i filmhistorien "Dimmornas bro" (originaltitel Waterloo Bridge från 1940). Får ni någon gång möjlighet att se denna film - gör det!! Ladda upp med näsdukar - högvis med näsdukar. Det var många år sen jag såg filmen, men minnet är starkt. Det är möjligt att filmen inte är lika bra som man minns - det brukar tyvärr vara så med vissa filmer och då blir man besviken. Filmen utspelar sig under andra världskriget och bara det är ju ett sorgligt kapitel. Den manlige huvudrollsinnehavare var Robert Taylor (1911-1969) - den omåttligt populäre skådespelaren som fick kvinnorna att dåna. Han spelade mot Vivien Leigh (1913-1967) som gjorde dundersuccé i "Borta med vinden" från 1939. Också en film som är värd att titta på - men inte så många broar.
Dimmornas bro Poster



Tillbaka till huvudämnet - Bromantik.


Vad är det då? Det är språkrådet som utsett detta ord till april månads "nyord" och här nedan kan du läsa deras förklaring. Blir du nyfiken på mer vad Språkrådet sysslar med kan du följa länken allra längst ned.


Vårvinterns hen-debatt har fått vissa att varna för vi är på väg mot ett samhälle utan tydliga könsroller (vilket underförstått skulle vara något dåligt). Det är dock att tillskriva detta nya pronomen en överdriven kraft – särskilt när så mycket i språket skvallrar om och befäster gamla normer. Ett bra exempel är ordet bromantik, en direktöversättning av engelskans bromance. Det är ett så kallat teleskopord, dvs. två ord (bror och romantik) som skjutits samman och bildat ett nytt. Vad betyder det då? Jo, bromantik står för manlig vänskap med extra allt, som Aftonbladet skrev redan 2008 i en artikel om killar som umgås ”på tjejvis”: De pratar om känslor, äter middag ihop och tar en runda i klädbutikerna.

Att nära vänskap mellan män fortfarande ses som något så främmande att det måste beskrivas med ett eget ord, säger en del om hur vi ser på manligt och kvinnligt. Kvinnor har nära relationer som bygger på samtal och konsumtion. Män pratar inte så mycket, särskilt inte om känslor; det är tjejigt, något som riktiga karlar inte ägnar sig åt. I alla fall inte utan spexiga nyord som signalerar att beteendet bryter mot våra normer – och därmed befäster invanda könsroller.


http://www.sprakradet.se/13249


Ny strandpromenad längs järnvägen



Alla dessa ombyggnader runt stationen har gjort att man inte riktigt kommit i närheten och sett vad som verkligen skett. Plötsligt har det vuxit fram en ny strandpromenad längs kanalen utmed järnvägsspåren. Påkostade betongmurar följer den nyförstärkta kanalkanten. Trappsteg leder ned till de olika mivåerna med gräsytorna och storvuxna träd. Det verkar som det är början på en stor satsning, men i dagsläget är det svårt att se varför och till vad.

  

Ytan närmast Centralbron är inte färdigställd men ändå hittar människor hit via en spontanstig. Den asfalterade cykelvägen leder bort mot Slussen, men sen? På andra sidan kanalen, längs Uppsalakajen vid Norra Vallgatan, pågår förstärkningen av kanalkanten med kraftiga stålspont och betong. Tidens tand och den ökade trafiken längs Norra Vallgatan sätter så klart sina spår på kajen.

Lill-bro-rsan?

Som tidigare berättats så finns det två bastanta broar vid Centralstationen. De är jämngamla - från 1914 - och byggnadsstilen är densamma. Stadiga stenbroar med vaktkursliknande utbyggnader. Broarna hette ursprungligen Mälarbron och Vänersbron. Troligen var det förvirrande för Malmöborna med tre snarlika bronamn alldeles i närheten av varandra eftersom även Hjälmarebron ligger strax intill. Om det är anledningen till varför Vänersbron bytte namn till Petribron (1938) är en högst ovetenskaplig teori. Men visst känns det mer logiskt att bron heter just det eftersom den leder in mot stan rakt mot S:t Petri kyrka. 

Petribron har snäppet vassare utbyggnader med till och med tak över vaktkurerna och utkiksgluggar - man måste dock vara ganska liten eller krypandes för att ha någon större av dessa gluggar.









Bron som Gud glömde?

Alldeles i närheten av Centralstationen ligger den pampiga bron Centralbron. På håll ser bron gammal och mäktig ut med pelare i huggen natursten. Bron går som en förlängning av Djäknegatan ( eller Postgatan som den egentligen heter alldeles i närheten) mot Centralen och är en av de satsningar som Malmö Stad gjort i samband med Citytunneln.



Enligt skylten byggdes eller invigdes bron år 2009, men den är fortfarande inte i drift!! Det är absolut bra med framförhållning, men en så här stor och pampig bro kostar säkert en hel del pengar.

 


Bridge over troubled water

För att inte blir för för tekniska och historiska tycker jag vi passar på att lägga in ett musikaliskt inslag. Kan tänka mig att bloggens namn ger vissa associationer till just ett "klassiskt verk" - Bridge over troubled water. Det är många som sjungit in låten, men visst är det Simon and Garfunkel som är de främsta? Slå på volymen, luta dig bakåt, blunda, klicka på pilen -
och njut

 

Vill du även sjunga med i texten tryck här nedan

 


Turistläge?


Vi stannar kvar en stund strax intill Rundans "färjeläge". Förhoppningsvis och troligtvis lockar Rundan en hel del turister som kommer och besöker Malmö. Med sitt läge i direkt anslutning till Centralstationen och hållplatsen för Flygbussarna är det svårt att missa det även om man inte är så ofta i Malmö.

 
En något vårtrött väntplats.                        


Närhet till bussar och flygbuss ökar turistströmmen.


Tyvärr kan man förundra sig över vilket dåligt ansikte Malmö visar upp just här!! Själva väntplatsen och påstigningskajen för Rundan är väl okej - men titta på de här bilderna!!

 
Hårt sliten "gräsyta" med buktande gräsarmering


Vad händer här? Malmös undre värld? Aningen sluskigt!

Som en signal om att Malmö ligger "nära kontinenten" och anammar influenser från den stora världen, tar vi slutligen en titt på det internationella matutbud som Malmö erbjuder våra turister.


Observera även den exotiska nordiska faunan - tomteugglan till höger

Här går det både under och undan med Rundan


Sightseeing in Scandinavia

Strax intill Mälarbron och mitt emot Centralen ligger utgångspunkten för Rundan. Rundan heter sightseeingbåtarna i Malmö som tar turister, skolklasser och andra intresserade runt Malmös kanaler. Som många andra sightseeingbåtturer så är det den varmare årstiden som gäller för dessa rundturer - tycker jag i alla fall. Därför måste vi bärga oss några veckor eller någon månad till innan det blir ett live-reportage. Faktum är att säsongen startade visst redan den 30/4!! Men sista turen är 1/10 så förhoppningvis blir det varmare någon gång under den perioden. Visst ser ovanstående bild lockande ut - tagen från Rundans hemsida http://www.stromma.se/sv/Sightseeing/Malmo/

För 125 kr (bara 60 kr om du är mellan 6-11 år) får du en 50-minuter lång guidad tur runt Malmös gamla kärna, genom Kungs- och Slottsparken, en sväng mellan Valskvarnen och gamla Kockumsområdet, ut i Nyhamnen och tillbaka till Centralen förbi Börshuset. Det finns även en guidad tur längs kanalen om man vill ha ett något mer historiskt perspektiv. Något dyrare, något längre tid, men kortare säsong 5/6-31/7 så bäst att passa på!!

Ytterligare en variant på rundtur är "Malmö by night" - 90 min för 200 kr under perioden 5/7-23/8. Passar inget av dessa alternativ så verkar det som man kan hyra båten för ett privat evenemang - 60 personer.


Bilden är från Rundans hemsida - litet reklam får man väl göra?

Ny i sta´n!! En banan!!

Det har varit och är stökigt i vissa delar av Malmö - inte minst vid Centralstationen och Citytunnelns nedgångar. Som tidigare nämnts har broar varit avstängda och vid ett tillfälle dök det upp en provisorisk bro. Mellan Börshuset och Bagers plats anlades en gång- och cykelbro för att möjliggöra en vettig anslutning till Stationen för de 1000-tals resenärer som kommer med cykel eller till fots. Den var provisorisk, men läget så bra att man nu placerat en tjusig brokonstruktion där.


Här är den nya bron på väg ut till de stöttande pontonerna - 10 oktober 2011

En vit skapelse, en stålbåge välvd både i höjd- och sidled. Vad jag hört är det inte bara en estetisk lösning utan även en ingenjörsmässig finess som gör att den klarar en lång spännvidd. Snygg är den - eller vad sägs? Det ska bli spännande att få gå över den när den blir invigd. Svajar den? Vissa broar man gått på kan man tydligt känna en viss vibration. Jag återkommer med stabilitetsrapport när den väl invigts. Jag har än så länge bara varit ganska nära och sett den från Börshussidan - då kunde man läsa att den kommer att heta Bagers bro. Invigningsår 2012.

 

Fakta om bron - hämtade från Malmö Stads hemsida

Konstruktionen har 3 längsgående rör med en diameter 300 mm som binds samman med 139 mindre rör som har en diameter på 170 mm. Mitt ute i kanalen är konstruktionen ca 2 m tjock. Brobeläggningen kommer att vara återvunnen plast som påminner om plank. Belysning kommer att finnas direkt under beläggningen som ska belysas med vitt ljus på konstruktionsdelen samt i planken kommer det att finnas mindre lampor som belyser räcket.
Bron är 38 m lång och 2,5 m bredd., väger innan beläggningen lagts på c:a 36 ton.
Arkitekt Esbjörn Jonsson, Lokal XXX Arkitekter. Tillverkad av Vistal i Gdynia Polen.

 

Nu får vår käre Frans Suell (som anlade Malmös hamn under 1700-talets senare decennier) något nytt att titta på där han står stadigt sen 1915, på stenfundamentet där Frans Suellsgatan mynnar vid Norra Vallgatan. Man undrar vad han skulle sagt om han hade möjlighet.


Mälarbron - en gammal bastant vid Centralen.

Vid Centralstationen står två ståtliga och tunga stenbroar Mälarbron och Petribron. Vi inriktar oss först på Mälarbron. Denna bro har stått här sen 1914 och ger ett mäktigt intryck till nyanlända resenärer som kommit med tåg. Bron är hårt trafikerad med tät busstrafik till och från Centralplan.

 

 

Bron är som sagt av sten och på ömse sidor finns två vaktkursliknande utbyggnader. Jag kan inte tänka mig att de haft någon annan funktion än rent estetisk. Innan bron byggdes i sten fanns en stålbro, men denna revs och ersattes av en mer lämplig och imponerande bro inför Baltiska utställningen 1914. Det var den tidens mode att se "gammal ut" - något av Nationalromantikens tankar. Den stadigare bron passade även för spårvagnstrafiken som också började gå 1914. Fram till 1964 gick linje 3 på bron, under åren 1924-1957 även linje 1).

File:Fersens-vag-2-1914.jpg
Här kommer Linje X1 farande vid Fersens väg mot Baltiska utställningen 1914

Hjälmarebron

I inlägget om Älvsborgsbron beskrev jag flödet av cykeltrafik från och till Kockumsvarvet. Faktum är att en av de gamla bilderna egentligen visade den strax intilliggande bron - Hjälmarebron. En förlängning av Mäster Johansgatan. Det är inte särskilt långt mellan denna bro och Älvsborgsbron - ca 65 m. Mellan broarna ligger en liten undanskymd park - Neptuniparken - en riktig liten oas mellan Norra Vallgatan och kanalen.



I parken står en staty, en liten fiskegumma med huckel. Det är den Liverpoolfödde skulptören Clarence Blum som gjort granitstatyn (1949). Innan platsen blev en park 1969, var det fiskförsäljning som gällde på det som då kallades Fisketorget. Torget anlades 1894 och det var sillagummorna från Limhamn som tog med sig männens fångst via Sillabanan (järnvägen längs nuvarande Limhamnsfältet) för att sälja till Malmöborna. Det var inte tillåtet på Gustav Adolfs torg eller Stortorget, där blomsterhandeln blomstrade. Egentligen har fiskehandeln varit ett frekvent inslag i denna del av Malmö. Under Malmös tidiga barndom var sillfångsten det som satte Malmö på kartan - tror det var under slutet av 1100-talet som de stora fångsterna landades på det som då var strandbrinken längs Norra Vallgatan.

Hjälmarebron är en låg bro för enbart cyklister och fotgängare. Egentligen är det inte möjligt för någon att passera bron idag eftersom den håller på att byggas om. Bron är av stål och delvis upplagd på en stenkonstruktion som begränsar kanalens bredd. På denna "stenhylla" finns en ring som gör det möjligt (kanske inte nu längre?) att svänga bron och på det sätt skulle högre farkoster kunna passera. Idag är det knappast aktuellt för de något yngre broarna intill är ganska låga.




Vad blev det av Älvsborgsbastionen som jag nämnde i inlägget om Älvsborgsbron? Jag har faktiskt inte lyckats hitta mer material om detta så det får förbli en gåta...

Däremot har jag lyckats få litet mer information om Hjälmarebron via Sten Grönbergs blogg, som också är engagerad i Malmös broar. Enligt S Grönberg byggdes bron 1885, byggdes om 1897 och 1918. Faktiskt Malmös äldsta bro.


RSS 2.0