Rundan i bakvatten - del 3

Det finns områden i Malmö som inte så många Malmöbor känner till. Det är centrala delar men ändå litet av en gömd eller skymd baksida. När Kockumsområdet var ett skeppsvarv var det helt slutet och även om tusentals människor arbetade där så var det inte ett område man vistades i. Numera är Kockumsområdet helt annorlunda. Som jag nämnde i det förra inlägget så är det ett oerhört expansivt bostadsområde, men det finns fortfarande en del verkstadsverksamheter. Ytorna är stora och det märks när man passerar från vattensidan. Det finns stora planer på att utveckla även dessa ytor för bostäder, kontor och affärer.






Här ligger vindkraftverken på rad i väntan på vind


På stadssidan av hamnbasängen längs Bassängkajen tronar de mäktiga silosbyggnaderna. De är målade i olika nyanser av aprikos - en varm färg som ofta glöder i solnedgången. De är riktigt vackra - kanske de kommer mer till sin rätt från "framsidan".



Här på baksidan är det mer en känsla av - som min son sa när han var mycket ung - Tintin-kvarter. Jag har nämligen arbetat alldeles i närheten för länge sedan och när han besökte mig en kulen höstkväll var det litet ödsligt, spännande och mystiskt. Vad paff jag blev under turen med Rundan när vi passerade en båt som låg förtöjd i närheten av böjen mot Neptunibron!! Det är visst fler som förknippat miljön med Tintin.




Kanonläge - varför finns det inte fler husbåtar i Malmö?

Innan vi lämnar Malmös "bakvatten" och glider in i den mer mysiga kanalmiljön passerar vi Neptunibron och Citadellsbron. Mellan dessa ganska oansenliga broar ligger en ganska idyllisk och skyddad plats för små fritids- och fiskebåtar.




Inget fel på växtkraften i den gamla Neptunibron





Turen med Rundan - del 2

Nu fortsätter den rafflande resan med Rundan på Malmös kanaler och hamnsystem. Det är verkligen roligt och lärorikt att vara turist i sin egen stad. Visste du vad det pampiga huset i bakgrunden av den nya Bagers bron har varit? Vid mina promenader längs kanalen eller från Stationen har jag ofta beundrat arkitekturen och detaljerna. Men aldrig i livet att jag skulle kunna gissa på att det varit ett ... se svaret under bilden


Kvinnofängelse för lösaktiga kvinnor!!

Turen gick vidare ut mot hamnområdet och passerade dessförinnan de nya broarna vid Citytunnelns nya station. Jag skriver "broar" för det visade vara sig flera stycken med smala mellanrum. Tror dock att de har ett gemensamt namn Suellsbron - mer detaljer får jag återkomma med i ett senare Blogginlägg.


Vaktfågel som har koll på läget - och en bra plats på Suellsbron

Från den ena pampiga arkitekturen till en annan betydligt modernare:


Den nya skylinen vid inloppet mittemot gamla Posthuset.

En annan modern bro är den estetiskt utformade Universitetsbron - en läcker och smäcker skapelse i vitmålad stål med snedställda stag som strålar ned mot körbanan och den ståtliga fyren som vaktar vid inloppet. Bron är hårt belastad av trafik till och från Malmös expansiva bostadsområde - Västra Hamnen. En mycket trång sektor under rusningstid - irritationen stegras bland de boende som ägnar en hel del tid i köerna.



Denna  trafikbelastning gäller förstås även Klaffbron som ligger i direkt anslutning. Guiden passade på att påpeka att Klaffbron är målad i två gröna kulörer varav den mörkare är den som kallas "Malmögrön". Det har vi ju lärt oss redan i ett tidigare blogginlägg, så det var inte direkt någon ny information.



Innan vi lämnar Rundanturen för denna gång vill jag bara passa på att slå ett slag för Koggarna som ligger vid Ångbåtsbron. Koggarna är nybyggda men förebilden är den båttyp som seglade i Malmötrakten under Malmös första glansdagar - Sillatiden. Det finns ett Koggmuseum strax intill och jag kan tänka mig att det är även möjligt att komma upp på båtarna: kanske till och med ta en tur (?). det är inte helt lätt att tolka vad som gäller för detta - kolla gärna vidare på deras hemsida Koggmuseet





Årets höjdpunkt - en tur med Rundan! Del 1

NU kunde jag inte hålla mig längre - solen skiner, lagom varmt och blåsigt, inte så mycket turister - det var dags för en tur med Rundan. När man dessutom får så trevligt sällskap gäller det att passa på.

Jag och min älskade dotter styrde stegen mot kanalen och biljettkassan. Köpte 2 biljetter á 125 kr och vars sin Glassbåt. Den optimala färdkosten inför båtturen - eller hur?



En grupp människor om ca 20 personer hade samlats på kajen och de verkade lika uppslupna som vi. De hade också färdkost inkl färdknäpp. Alla hoppade raskt i båten och hittade sina numrerade platser. Vi hade platserna strax bakom den muntra gruppen - 22+23. En fin tresits av galondyna  med träryggstöd - som gjord för två personer inkl litet bagage. Kapten Oscar tog plats i fören vid ratten och den käcka guiden i sin kyllinggula tröja hälsade välkomna.





Rundan la ut från kajen och drog iväg mot första bron - Mälarbron. Den har jag ju bloggat om tidigare så den lämnar vi efter oss. Strax efter första bron svängde vi högerut - eller man kanske ska säga styrbord när man är ombord. Då passerades kanalens yngsta bro - kommer ni ihåg vad den heter? Svaret står under bilden:


Rätt svar - Bagers bro invigd 2012

Turen med Rundan tog ca 50 minuter och jag vill inte göra bara ett inlägg från turen. Håll utkik efter fler inlägg där resan fortsätter.


RSS 2.0