Cykelbro - eller kanske mer en flotte

Det verkar som det i alla tider varit ett stort behov av att lösa cykelparkeringen vid Centralstationen. Det är ju en viktig sak att uppmuntra kombinationen cykel- och tågresa. En cykelparkering tar ju även betydligt mycket mindre plats än en bilparkeringsplats. Nu är det så att även bussar tar plats - mycket plats - och de har en betydande roll i den kollektiva trafiklösningen runt Centralen. Någon i Malmö kom på idén att man skulle kunna placera/parkera cyklarna nära stationen på flottar på kanalens vatten. Brilliant idé - sagt och gjort. Vet inte riktigt när pontonen kom på plats strax intill Petribron men
år 2007 gjordes ett förslag till ny detaljplan. Där anges att "den befintliga pontonen" skulle kunna flyttas under byggnationen av nytt cykelgarage och en ny bro vid Centralplan. Ett helhetsgrepp över busstrafiken på Centralplan, den nya Citytunneln, cykelparkering, bilparkeringar, lokaltåg, fjärrtåg... många pusselbitar som skulle komma på rätt plats.

 
Antalet cyklar har minskat sen Citytunneln invigdes - numera är de
vid Triangeln och där uppgångarna är, inte här.


Är det ett underjordiskt cykelgarage bakom stenmuren och glasgluggarna -
eller vad gömmer sig där? Hur kommer man dit?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0