Ny i sta´n!! En banan!!

Här är den nya bron på väg ut till de stöttande pontonerna - 10 oktober 2011
En vit skapelse, en stålbåge välvd både i höjd- och sidled. Vad jag hört är det inte bara en estetisk lösning utan även en ingenjörsmässig finess som gör att den klarar en lång spännvidd. Snygg är den - eller vad sägs? Det ska bli spännande att få gå över den när den blir invigd. Svajar den? Vissa broar man gått på kan man tydligt känna en viss vibration. Jag återkommer med stabilitetsrapport när den väl invigts. Jag har än så länge bara varit ganska nära och sett den från Börshussidan - då kunde man läsa att den kommer att heta Bagers bro. Invigningsår 2012.


Fakta om bron - hämtade från Malmö Stads hemsida
Konstruktionen har 3 längsgående rör med en diameter 300 mm som binds samman med 139 mindre rör som har en diameter på 170 mm. Mitt ute i kanalen är konstruktionen ca 2 m tjock. Brobeläggningen kommer att vara återvunnen plast som påminner om plank. Belysning kommer att finnas direkt under beläggningen som ska belysas med vitt ljus på konstruktionsdelen samt i planken kommer det att finnas mindre lampor som belyser räcket.
Bron är 38 m lång och 2,5 m bredd., väger innan beläggningen lagts på c:a 36 ton.
Arkitekt Esbjörn Jonsson, Lokal XXX Arkitekter. Tillverkad av Vistal i Gdynia Polen.
Nu får vår käre Frans Suell (som anlade Malmös hamn under 1700-talets senare decennier) något nytt att titta på där han står stadigt sen 1915, på stenfundamentet där Frans Suellsgatan mynnar vid Norra Vallgatan. Man undrar vad han skulle sagt om han hade möjlighet.