Yes - nu fortsätter rundan runt

Så fortsätter då Rundan sin tur runt Malmös kanalsystem.
 
Efter att ha passerat Södertull med sina inbjudande sitt-trappor kommer vi fram till Kaptensbron. Den ser inte så gammal ut, men den är faktiskt 66 år gammal och är oerhört hårt belastad och behöver renoveras. Det är en strid ström av cyklister och fotgängare som använder Kaptensbron dagligen. Det finns ett räkneverk alldeles intill vid Kaptensgatan där passerande cyklister noteras. Jag vet inte vilket snitt eller rekord som gäller men har hört någon uppgift om ca 8 000 st varje dygn.
 
Enligt artikel i Sydsvenskan i april, skulle man först riva och bygga om Kaptensbron för den är i så såligt skick att man inte ens kan sköta snöröjningen. Nästa dag stod det att det blev för dyrt att bygga om - 36 milj kr -  och att man ville avvakta beslut. Nu tror jag man förstått att man måste ta tag i detta och göra en provisorisk bro och riva den gamla innan man kan börja bygga en ny. En styrande faktor för tidsplaneringen - förutom att den hårda trafikbelastningen måste kunna fungera säkert - är Malmöfestivalen. Under Malmöfestivalen ökar nog strömmen av fotgängare mm till ett maximum. Arbetet med bron får ta max 10 månader och ske mellan Festivalerna. Förhoppningsvis ska inte vintern bli för hård och försena det hela.
 
De gröna utbuktningarna är nyare bihang och medger att man kan pusta ut utan att bli överkörd
 
Här kan man se de ytliga rostrinningarma - vågar man tänka på hur armeringen ser ut?
 

Vi byter båt ett litet tag!

Nu har vi kommit en bit på Rundans tur - drygt halvvägs - och du behöver inte oroa dig: Fortsättningen kommer att presenteras i senare inlägg!! Men jag skulle vilja passa på att göra ett litet avhopp/avbrott. 
 
Som jag tidigare påtalat så finns det ett flertal sätt att ta sig runt på kanalen. Har man inte tillgång till egen farkost så kan man låna/hyra kanadensare, kajak, roddbåt eller trampbåt. Problemet med dessa farkoster är dock att man måste ta sig fram med egen kraft. Mer eller mindre anstängande, Om man vill undvika fysisk aktivitet, förutom vissa rörelser för mun- och inre magmuskulatur kan man välja detta transportmedel:
 
Flotten lägger ut från sin kajplats - Södertull
 
En smidig manövrering av kaptenen och Flotten kommer på rätt kurs
 
Nu bär det iväg!
 
Flotten är en stabil konstruktion som passar utmärkt för sällskap upp emot 40 kanske 50 personer. Kaptenen har till sin hjälp en "Hoppilandkalle" som även hjälper till att manövrera ställningen till markisen eftersom den är för hög för att komma under första bron - Morescobron. Det kan vara bra med en markis om vädret skulle vara mindre lyckat. Vi hade tur denna kväll - hyfsat varmt (om man valt ylletröja), lugnt och inget regn.
 
Vi var två olika sällskap med vardera ca 20 personer. Satt jämnt fördelade längs långborden på ömse sidor så flotten slapp slagsida. Färdigpackade madalådor skickades ut till alla hungriga och de erbjöd en lagom blandad buffé. Fullt acceptabelt och ätbart. Dryck hade vi själva ordnat med.
 
Utöver kaptenen och "Hoppilandkalle" fanns en trubadur med gitarr. Han underhöll med alldeles lagom kända och trevliga låtar som man kan sjunga med om man vill. Bäst effekt blev det under de lägre broarna där akustiken var ganska maffig.
 
Dags för kissepaus och bensträckare.
 
När flotten puttrat iväg med knapp gånghastighet, maten och den mesta drycken inmundigats var det dags för ett litet stopp. Det finns en vit brygganläggning alldeles i närheten av Casino Cosmopol fd Kungsparken. Där har man tillgång till en enklare toalett för de som behöver. Även om flotten går extremt långsamt går tiden ändå ganska fort - men så är det när man har trevligt.
 
Strax efter avgången efter stoppet kom vi fram till vändpunkten - alldeles före Slottsbron. Flotten är nog för bred för att komma emellan den avsmalning som gjorts där mellan pelarna. Fler låtar på hemvägen av den duktige trubaduren och en säker angöring fick avsluta denna båttur.
 
Flotten går 2 turer per kväll kl 18 och 20 måndag till lördag. 160 kr för vuxna och 80 kr för barn under 12 år. se mer på www.flotten.nu

RSS 2.0