Rundan i bakvatten - del 3

Det finns områden i Malmö som inte så många Malmöbor känner till. Det är centrala delar men ändå litet av en gömd eller skymd baksida. När Kockumsområdet var ett skeppsvarv var det helt slutet och även om tusentals människor arbetade där så var det inte ett område man vistades i. Numera är Kockumsområdet helt annorlunda. Som jag nämnde i det förra inlägget så är det ett oerhört expansivt bostadsområde, men det finns fortfarande en del verkstadsverksamheter. Ytorna är stora och det märks när man passerar från vattensidan. Det finns stora planer på att utveckla även dessa ytor för bostäder, kontor och affärer.






Här ligger vindkraftverken på rad i väntan på vind


På stadssidan av hamnbasängen längs Bassängkajen tronar de mäktiga silosbyggnaderna. De är målade i olika nyanser av aprikos - en varm färg som ofta glöder i solnedgången. De är riktigt vackra - kanske de kommer mer till sin rätt från "framsidan".



Här på baksidan är det mer en känsla av - som min son sa när han var mycket ung - Tintin-kvarter. Jag har nämligen arbetat alldeles i närheten för länge sedan och när han besökte mig en kulen höstkväll var det litet ödsligt, spännande och mystiskt. Vad paff jag blev under turen med Rundan när vi passerade en båt som låg förtöjd i närheten av böjen mot Neptunibron!! Det är visst fler som förknippat miljön med Tintin.




Kanonläge - varför finns det inte fler husbåtar i Malmö?

Innan vi lämnar Malmös "bakvatten" och glider in i den mer mysiga kanalmiljön passerar vi Neptunibron och Citadellsbron. Mellan dessa ganska oansenliga broar ligger en ganska idyllisk och skyddad plats för små fritids- och fiskebåtar.




Inget fel på växtkraften i den gamla Neptunibron





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0