Turen med Rundan - del 2

Nu fortsätter den rafflande resan med Rundan på Malmös kanaler och hamnsystem. Det är verkligen roligt och lärorikt att vara turist i sin egen stad. Visste du vad det pampiga huset i bakgrunden av den nya Bagers bron har varit? Vid mina promenader längs kanalen eller från Stationen har jag ofta beundrat arkitekturen och detaljerna. Men aldrig i livet att jag skulle kunna gissa på att det varit ett ... se svaret under bilden


Kvinnofängelse för lösaktiga kvinnor!!

Turen gick vidare ut mot hamnområdet och passerade dessförinnan de nya broarna vid Citytunnelns nya station. Jag skriver "broar" för det visade vara sig flera stycken med smala mellanrum. Tror dock att de har ett gemensamt namn Suellsbron - mer detaljer får jag återkomma med i ett senare Blogginlägg.


Vaktfågel som har koll på läget - och en bra plats på Suellsbron

Från den ena pampiga arkitekturen till en annan betydligt modernare:


Den nya skylinen vid inloppet mittemot gamla Posthuset.

En annan modern bro är den estetiskt utformade Universitetsbron - en läcker och smäcker skapelse i vitmålad stål med snedställda stag som strålar ned mot körbanan och den ståtliga fyren som vaktar vid inloppet. Bron är hårt belastad av trafik till och från Malmös expansiva bostadsområde - Västra Hamnen. En mycket trång sektor under rusningstid - irritationen stegras bland de boende som ägnar en hel del tid i köerna.



Denna  trafikbelastning gäller förstås även Klaffbron som ligger i direkt anslutning. Guiden passade på att påpeka att Klaffbron är målad i två gröna kulörer varav den mörkare är den som kallas "Malmögrön". Det har vi ju lärt oss redan i ett tidigare blogginlägg, så det var inte direkt någon ny information.



Innan vi lämnar Rundanturen för denna gång vill jag bara passa på att slå ett slag för Koggarna som ligger vid Ångbåtsbron. Koggarna är nybyggda men förebilden är den båttyp som seglade i Malmötrakten under Malmös första glansdagar - Sillatiden. Det finns ett Koggmuseum strax intill och jag kan tänka mig att det är även möjligt att komma upp på båtarna: kanske till och med ta en tur (?). det är inte helt lätt att tolka vad som gäller för detta - kolla gärna vidare på deras hemsida Koggmuseet





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0