Yes - nu fortsätter rundan runt

Så fortsätter då Rundan sin tur runt Malmös kanalsystem.
 
Efter att ha passerat Södertull med sina inbjudande sitt-trappor kommer vi fram till Kaptensbron. Den ser inte så gammal ut, men den är faktiskt 66 år gammal och är oerhört hårt belastad och behöver renoveras. Det är en strid ström av cyklister och fotgängare som använder Kaptensbron dagligen. Det finns ett räkneverk alldeles intill vid Kaptensgatan där passerande cyklister noteras. Jag vet inte vilket snitt eller rekord som gäller men har hört någon uppgift om ca 8 000 st varje dygn.
 
Enligt artikel i Sydsvenskan i april, skulle man först riva och bygga om Kaptensbron för den är i så såligt skick att man inte ens kan sköta snöröjningen. Nästa dag stod det att det blev för dyrt att bygga om - 36 milj kr -  och att man ville avvakta beslut. Nu tror jag man förstått att man måste ta tag i detta och göra en provisorisk bro och riva den gamla innan man kan börja bygga en ny. En styrande faktor för tidsplaneringen - förutom att den hårda trafikbelastningen måste kunna fungera säkert - är Malmöfestivalen. Under Malmöfestivalen ökar nog strömmen av fotgängare mm till ett maximum. Arbetet med bron får ta max 10 månader och ske mellan Festivalerna. Förhoppningsvis ska inte vintern bli för hård och försena det hela.
 
De gröna utbuktningarna är nyare bihang och medger att man kan pusta ut utan att bli överkörd
 
Här kan man se de ytliga rostrinningarma - vågar man tänka på hur armeringen ser ut?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0